Sklamanie vyvolané moderným materializmom, ako aj veľký vzostup praktickej civilizácie v polovici 19. storočia, neviedli, ako sa očakávalo k zlepšeniu sociálnych pomerov, ale naopak k ich zhoršeniu. Toto podnietilo snahu hľadať pevnejšie životné základy, než aké poskytovali materialistické teórie. Veľmi rýchle sa rozpoznala prázdnota materialistickej metafyziky a etiky. Ale ani pozitivizmus nedokázal dostatočne podoprieť svoju nedôveru voči sústavnej syntéze prudko sa rozmáhajúceho prírodovedného bádania, lebo po úspešnom spracovaní jednotlivých záhad sa objavovali všeobecnejšie problémy, ktoré nútili serióznych bádateľov znovu k filozofickému skúmaniu základov všetkého poznania.
Predslov autora:
V predošlých rokoch predstavil som vám filozofiu jednotlivých dejinných úsekov (ranokresťanský, scholastický, barok a renesancia, osvietenstvo, 19. storočie), tearaz prichádzam s filozofiou 20. storočia. Verím, že touto cestou prispejem k rozšíreniu vášho poznania a myslenia v časoch, kedy európsky kontinent zasiahli dve strašné svetové vojny. Snažil som sa zachytiť čo najpodrobnejšie snahu o obnovenie toho, čo v minulosti prinieslo generáciam uspokojenie. Je to predovšetkým návrat k filozofii Aristotela a Platóna, k filozofii scholastického obdobia a najmä k filozofii Tomáša Akvinského, k novotomizmu. Nezabudol som ani na jednotlivé filozofické smery, ktoré si kliesnili cestu k ľudským srdciam v minulom storočí, ako aj ich dopad na myslenie ľudí.
Akákoľvek stavba je pevná vtedy, keď je postavená na pevnom základe jestvujúcom už stáročia, tak je to aj s ľudským poznaním, je vtedy pevné, keď je vybudované na poznaní uplynulých storočí. Vo vzduchoprázdne sa stavať nedá. Veď vieme, ako sme sa učili poznávať svet a jednotlivé úkony v základnej a strednej škole. Vedomosti, ktoré sme získali nám pomáhajú riešiť často veľmi zložité životné problémy, tak je to aj s poznávaním myslenia už dnes nežijúcich generácií. Poznávame preto, aby sme sa vyhli chybám, ktorých sa iní v minulosti dopustili a aby sme vedeli problémy, ktoré nám prinieslo ďalšie poznanie prírody a vesmíru, dobre riešiť a zároveň podriadiť nášmu cieľu, smerujúcemu k lepšiemu životu. Poznávame tiež preto aby sme dokázali lepšie a krajšie žiť.
Jozef Michalov
*****
Z obsahu:
Predslov autora 3
Úvod 13
Filozofická antropológia 15
Návraty filozofov do minulosti 79
Metafyzika 123
Filozofia života a historizmus 313
Literatúra 389
Menný register 395